کد مطلب:188955 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:140

چه کسانی را و چگونه می بیند؟
از این روایات كه نمونه های فراوان از زبان دیگر امامان نیز رسیده است؛ می توان گفت به حد تواتر و یقین می رسند، چند نكته مهم استفاده می شود:

1- در هنگام احتضار انسان محتضر چه مؤمن و چه منافق و كافر افرادی را چون رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام) و در برخی روایات سایر امامان نیز اضافه شده اند، می بیند، و الائمة من ذریتهم. [1] .



[ صفحه 113]



2- انسان مؤمن و شیعه این افراد را به زیباترین چهره مشاهده می كنند. همان گونه كه فرشته مرگ را به زیباترین چهره می بینند.

انسان منافق و تبهكار این صحنه ها را بدمنظرترین و ترسناك ترین چهره می بیند. از زبان علی علیه السلام این گونه روایت است كه هر كس مرا دوست داشته باشد به همان گونه مرا در هنگام مرگ خواهد دید و هر كس با من كینه ورزی كند، به همان چهره بد مرا خواهد دید... و من ابغضنی وجدنی عند مماته بحیث یكره. [2] همانگونه كه فرشتگان مرگ را به زشت ترین چهره و فظیع ترین منظره مشاهده می كنند... اتاهم بافظع المناظر و اقبح الوجوه. [3] .

3- دیدن فرشتگان و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امامان در هنگام مرگ با این چشم دنیایی نیست؛ زیرا در این صورت این دیدن بر اطرافیان محتضر نیز فراهم می شد. دیدن این افراد با چشم مثالی است. یعنی فرشتگان بر وی متمثل می شوند و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و امامان بر وی متمثل می شوند. همان گونه فرشته بر حضرت مریم متمثل شد، كه تمثل برای حضرت مریم بود و اگر كسانی در اطراف وی بودند، این گونه نبود كه آنان نیز فرشته را ببینند، فتمثل لها بشرا سویا. [4] .

4- مطلب دیگری از این نكته روشن می شود كه در تمثل فرشتگان و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امامان محدودیت وجود ندارد. به خاطر ویژگی تمثل است كه فرد در یك لحظه ممكن است در مكان های متعدد و بی شمار بر بالین



[ صفحه 114]



انسان های فراوان متمثل شود. همانند آیینه ای كه تصویرهای متعدد را هم زمان نمایان سازد.


[1] فروع كافي، ج 3، ص 128، بحار، ج 6، ص 196 ح 49.

[2] بحار، ج 6، ص 188، ج 25.

[3] همان، ص 190.

[4] مريم، 17.